Co to jest Terapia Pedagogiczna?

Terapia pedagogiczna, nazywana reedukacją, zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi, bądź wyrównawczymi, to szereg specjalistycznych oddziaływań na dziecko, które przejawia różnego rodzaju nieprawidłowości w rozwoju psychomotorycznym i społecznym. Ma na celu stworzenie dziecku możliwości wszechstronnego rozwoju, wygaszania negatywnych objawów zachowania, kształtowania prawidłowych nawyków i technik przyswajania wiedzy oraz zdolności praktycznego posługiwania się nabytymi umiejętnościami w życiu pozaszkolnym.

Cele szczegółowe terapii pedagogicznej uzależnione są od indywidualnych potrzeb.

Podstawowa terapia pedagogiczna przebiega w dwóch etapach:

 etap przygotowawczy, czyli praca na konkretnym materiale, takim jak obrazki i figury, kształtująca dojrzałość do czytania i pisania poprzez np. ćwiczenia sprawności manualnych, funkcji wzrokowych, słuchowych i orientacji przestrzennej;

 etap właściwy, czyli trening literowy, sylabowo-słowny, rozumienie tekstu, przepisywanie, pisanie z pamięci. Nauka każdej zaburzonej zdolności przebiega w podobnych etapach.

Przykładowe ćwiczenia możliwe do wykonania w domu:

Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz usprawnianie motoryki małej

  • zgniatanie kulek z gazet jedną ręką, rzut kulkami np. do tablicy, do pojemnika
  • plastelina – toczenie jedną ręką kuleczek, drugą wałeczków
  • modelina - lepienie postaci, zwierząt itp.
  • nawlekanie guzika lewą/prawą ręką
  • rysowanie szlaczków raz prawą, raz lewą ręką
  • wkładanie koralików/ziarenek ryżu do kubeczka: np. najpierw prawą ręką, potem lewą ręką

Ćwiczenia orientacji w schemacie własnego ciała:

  • „krążenia głowy”
  • odwracanie się z pleców na brzuch, z boku na bok 
  • podskoki: jednonóż, obunóż 
  • przewroty w przód i w tył 
  • siedzenie z podparciem i bez podparcia 
  • skłony w przód 
  • skręty tułowia: w prawo, w lewo

Ćwiczenia usprawniające funkcje słuchowe

  • rozpoznawanie demonstrowanych za zasłoną przez osobę dorosłą dźwięków lub odtwarzanych z CD
  • zagadki z instrumentami – cymbałki, bębenek, grzechotka, itp. Dziecko odwraca się i słucha dźwięku instrumentu. Odgaduje i sprawdza. Jeśli nie pamięta nazwy może wskazać gestem instrument
  • zabawa w odgadywanie i identyfikowanie różnych głosów zwierząt oraz dźwięków otoczenia
  • zabawy z przedmiotami codziennego użytku wydającymi dźwięki np. klucze, monety, sztućce, gazeta, czajnik, pudełko z kaszą, butelka z wodą, itp.
  • różnicowanie dźwięków - możemy wykorzystać w tej zabawie przedmioty np. pokrywkę od garnka, blachę do pieczenia ciasta, drewniany tłuczek lub instrumenty np. cymbałki, ksylofon, pianino, gitarę, skrzypce. Dziecko odgaduje prezentowany dźwięk.

- Jaki dźwięk słyszysz?
- Czy to był dźwięk głośny – czy dźwięk cichy?
- Czy było dużo dźwięków – czy mało dźwięków?
- Czy słyszysz dźwięk długi – czy dźwięk krótki?
- Czy to był dźwięk wysoki („cienki”) – czy dźwięk niski („gruby”)?

  • zabawa: „Szukamy dźwięku” – dziecko szuka ukrytego przedmiotu, który wydaje dźwięk (np. budzik, telefon)

Ćwiczenia usprawniające funkcje wzrokowe, ćwiczenie spostrzegawczości:

  • znajdź różnice między obrazkami (pokazujemy dwa obrazki, które różnią się kilkoma szczegółami)
  • gra „memory”
  • odtwarzanie z pamięci układu przedmiotów (mogą być to rysunki przedmiotów) np. miś, klocek, książka, długopis, łyżka, klocek, a następnie odgadywanie, co zniknęło. Dziecko ma kilka sekund na przyjrzenie się, następnie dorosły chowa jeden obrazek/przedmiot
  • odtwarzanie z pamięci szczegółów obrazka

Ćwiczenia orientacji przestrzennej:

  • określanie położenia figur geometrycznych względem siebie. Rysujemy na kartce/tablicy cztery figury geometryczne np. koło, trójkąt, kwadrat i pytamy: „które są „nad”, „pod”, „obok”?” 
  • określanie położenia przedmiotów względem siebie. Pokazujemy dziecku obrazek np. pokój: „powiedz, gdzie jest wazon?”

mgr Maria Łukasiak
oligofrenopedagog