Drodzy Rodzice!
Do logopedy należy przyjść, gdy:
- dziecko ma trudności ze ssaniem, połykaniem, gryzieniem, żuciem
- dziecko około 3 – go miesiąca nie głuży ( nie wydaje dźwięków gardłowych typu a-gggg)
- dziecko 6-7 miesięczne nie gaworzy ( nie wymawia ciągów sylab np bababa, mamama)
- dziecko około roku nie wymawia pojedynczych słów
- dziecko dwuletnie ma ograniczony zasób słownictwa (kilka, kilkanaście słów) lub nie mówi, nie tworzy prostych zdań typu „mama am”
- niezależnie od wieku, dziecko mówi niewyraźnie, wypowiedzi są niezrozumiałe
- dziecko nie reaguje na polecenia, nie nawiązuje kontaktu wzrokowego, wypowiada niezrozumiałe ciągi dźwięków, nie reaguje na imię
- podczas artykulacji dziecko wysuwa język między zęby
- dziecko ma często otwartą buzię, nadmiernie się ślini
- dziecko w 4 roku życia nie wymawia głosek s,z,c,dz (mówi np śłońce zamiast słońce)*
- dziecko w 5 roku życia nie wymawia głosek sz, rz, cz, dż (mówi np. safa zamiast szafa)*
- dziecko w 6 roku życia nie wymawia głoski r*
- dziecko 7- letnie nie wymawia jakichś głosek lub wymawia je w sposób zdeformowany
- dziecko ma trudności z nauką czytania, pisania
- dziecko się jąka
- dziecko przestało mówić w określonych miejscach lub nie odzywa się do osób np. zawsze w przedszkolu lub w sklepie
- występują trudności w zakresie jedzenia
- w każdym momencie, gdy mamy wątpliwości, co do prawidłowości rozwoju mowy i komunikacji.
Co robić aby wspierać rozwój mowy dziecka? Oto kilka przykładów:
- czytaj dziecku na głos książeczki dostosowane do wieku,
- puszczaj piosenki dedykowane maluchom,
- śpiewajcie wspólnie piosenki,
- ucz dziecko wierszyków,
- naśladuj głosy zwierząt,
- nazywaj przedmioty, pokazuj świat i objaśniaj zależności w nim zachodzące – wszystko prostym językiem, wyraźnie, powtarzając najważniejsze słowa,
- jeśli dziecko powie jakiś wyraz nieprawidłowo, powtórz to słowo poprawnie kilka razy, ale nie zmuszaj malucha do ponownego powiedzenia. Niech się osłucha, a wypowie dane słowo w czasie, który uzna za stosowny,
- układaj zdania w rymy, np. „Oh, oh, oh, kozioł wozem wozi groch”,
- recytuj wierszyki, wyklaskując rytm.
Mgr Monika Jarzyńska