Drodzy Rodzice!

Do logopedy należy przyjść, gdy:

  • dziecko ma trudności ze ssaniem, połykaniem, gryzieniem, żuciem
  • dziecko około 3 – go miesiąca nie głuży ( nie wydaje dźwięków gardłowych typu a-gggg)
  • dziecko 6-7 miesięczne nie gaworzy ( nie wymawia ciągów sylab np bababa, mamama)
  • dziecko około roku nie wymawia pojedynczych słów
  • dziecko dwuletnie ma ograniczony zasób słownictwa (kilka, kilkanaście słów) lub nie mówi, nie tworzy prostych zdań typu „mama am”
  • niezależnie od wieku, dziecko mówi niewyraźnie, wypowiedzi są niezrozumiałe
  • dziecko nie reaguje na polecenia, nie nawiązuje kontaktu wzrokowego, wypowiada niezrozumiałe ciągi dźwięków, nie reaguje na imię
  • podczas artykulacji dziecko wysuwa język między zęby
  • dziecko ma często otwartą buzię, nadmiernie się ślini
  • dziecko w 4 roku życia nie wymawia głosek s,z,c,dz (mówi np śłońce zamiast słońce)*
  • dziecko w 5 roku życia nie wymawia głosek sz, rz, cz, dż (mówi np. safa zamiast szafa)*
  • dziecko w 6 roku życia nie wymawia głoski r*
  • dziecko 7- letnie nie wymawia jakichś głosek lub wymawia je w sposób zdeformowany
  • dziecko ma trudności z nauką czytania, pisania
  • dziecko się jąka
  • dziecko przestało mówić w określonych miejscach lub nie odzywa się do osób np. zawsze w przedszkolu lub w sklepie
  • występują trudności w zakresie jedzenia
  • w każdym momencie, gdy mamy wątpliwości, co do prawidłowości rozwoju mowy i komunikacji.

Co robić aby wspierać rozwój mowy dziecka? Oto kilka przykładów:

  • czytaj dziecku na głos książeczki dostosowane do wieku,
  • puszczaj piosenki dedykowane maluchom, 
  • śpiewajcie wspólnie piosenki, 
  • ucz dziecko wierszyków, 
  • naśladuj głosy zwierząt, 
  • nazywaj przedmioty, pokazuj świat i objaśniaj zależności w nim zachodzące – wszystko prostym językiem, wyraźnie, powtarzając najważniejsze słowa, 
  • jeśli dziecko powie jakiś wyraz nieprawidłowo, powtórz to słowo poprawnie kilka razy, ale nie zmuszaj malucha do ponownego powiedzenia. Niech się osłucha, a wypowie dane słowo w czasie, który uzna za stosowny,
  • układaj zdania w rymy, np. „Oh, oh, oh, kozioł wozem wozi groch”,
  •  recytuj wierszyki, wyklaskując rytm.

 

Mgr Monika Jarzyńska

Logopeda, oligofrenopedagog