Sala Doświadczania Świata

W dniu 13 listopada 2013r. w naszej szkole odbyło się otwarcie Sali Doświadczania Świata. Uroczystego przecięcia wstęgi dokonali Prezes Fundacji Rosa Mariusz Bober, poseł RP Piotr Zgorzelski, Starosta Powiatu Płockiego Michał  Boszko, Dyrektor Wydziału Edukacji, Kultury i Spraw Społecznych Małgorzata Struzik, Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie Małgorzata Lewandowska oraz Dyrektor Zespołu Szkół Specjalnych w Goślicach Beata Jakubowska.  

Wyposażenie do tej sali Szkoła zakupiła dzięki udziałowi w projekcie „DOŚWIADCZANIE ŚWIATA” zorganizowanym przez FUNDACJĘ ROSA  (http://fundacjarosa.pl).

Pierwszym etapem udziału w projekcie było napisanie wniosku i uzyskanie pozytywnej oceny formalnej. Następnie przeszliśmy do kolejnego etapu rekrutacji tj. głosowania na  placówkę drogą elektroniczną przez wszystkich sympatyków naszej szkoły. Przez miesiąc wszyscy zainteresowani oddawali głosy. Na początku maja wniosek złożony w ramach projektu został zatwierdzony do realizacji. Fundacja Rosa przyznała nam  dofinansowanie na zakup wyposażenia w wysokości 25 000 zł.

Pragniemy podziękować FUNDACJI ROSA za dostrzeżenie potrzeb i wsparcie naszej małej społeczności w tworzeniu Sali Doświadczania. Dziękujemy za życzliwość, doskonałą współpracę, a przede wszystkim za pomoc w otwarciu drzwi do poznawania i uczenia się świata osobom, którym ograniczenia psychofizyczne takowe poznanie utrudniają.

Terapia w Sali Doświadczania Świata pozwala osobom mniej sprawnym doświadczać, przeżywać i uczyć się rozumieć otaczający je  świat.  Bezpieczna i przyjazna przestrzeń Sali zachęca i znosi szereg blokad.to miejsce, w którym dzieci i dorośli z niepełnosprawnością mogą koncentrować się na wybranych bodźcach zmysłowych. Celowe kształtowanie bodźców ma wywołać zaplanowane wrażenia i uczucia. Zajęcia w Salach Doświadczania Świata z wykorzystaniem różnorodnych, zmieniających się bodźców pobudzają ciekawość, rozwijają integrację sensoryczną oraz proces poznawczy. Terapia polega na pobudzaniu zmysłów przy pomocy różnorodnych bodźców: kolorowego światła, zapachów, przedmiotów do dotykania o różnych kształtach, fakturze i temperaturze. Dzięki niej u korzystających, zarówno pełnosprawnych, jak i z deficytami rozwojowymi, wzrasta poczucie bezpieczeństwa, zmniejsza się poziom lęku, zwiększa się ich chęć do nawiązywania kontaktów z otoczeniem.