Szkoła Przysposobiajaca do Pracy jest 3 letnią szkołą dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym w wieku do 24 lat.
Obejmuje III etap edukacyjny z możliwością przedłużenia nauki o 1 rok.
Głównym zadaniem szkoły jest przygotowanie uczniów do roli osoby dorosłej, do samodzielności i aktywności w życiu dorosłym na miarę indywidualnych możliwości.
Najważniejszym celem jest uczenie wiadomości i kształtowanie umiejętności potrzebnych i wykorzystywanych w życiu dorosłym, w byciu niezależnym, w zaspokajaniu swoich potrzeb i załatwianiu swoich spraw oraz niesienia pomocy innym osobom.
Edukacja uczniów polega na całościowej i jednoczesnej realizacji funkcji dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i profilaktycznej szkoły,
z uwzględnieniem specyficznych form i metod pracy oraz zasad nauczania.
Uczniowie uczestniczą w następujących zajęciach edykacyjnych:
Funkcjonowanie osobiste i społeczne - uczniowie doskonalą zdobyte już wiadomości i umiejętności w zakresie pisania, czytania, liczenia.
Ponadto przygotowują się do pełnienia różnych ról społecznych w dorosłym życiu, uczestnictwa w życiu kulturalnym i sportowym,
uczą się dbania o swój wygląd, zdrowie, korzystania z pomocy społecznej różnych instytucji.
Zajęcia rozwijające komunikowanie się - uczniowie rozwijają umiejętności porozumiewania się z bliskimi i dalszym otoczeniem
Zajęcia kształtujące kreatywność – to rozwijanie zainteresowań i zdolności w sferze artystycznej, muzycznej, tanecznej, teatralnej
Przysposobienie do pracy - to bardzo duża liczba godzin zajęć lekcyjnych, gdzie uczniowie w ramach aktywności przez pracę,
zdobywają praktyczne umiejętności, które pomogą im w funkcjonowaniu w dorosłym życiu.
Poznanie różnorodnych czynności zawodowych, posługiwanie się narzędziami potrzebnymi do ich wykonywania dokonuje się w ramach praktycznych zajęć z zakresu:
• wytwarzania przedmiotów dekoracyjnych
• pracowni gospodarstwa domowego
• ogrodnictwa
• elementów stolarstwa
• prac biurowych
• elementów szycia
Wychowania fizyczne - umożliwia usprawnianie obniżonych funkcji ruchowych, pozwala kształtować ich sylwetkę i nawyki ruchowe oraz uczące sportowej rywalizacji.
Zajęcia z religii lub etyki.
Ponadto uczniowie uczestniczą na zajęcia rewalidacyjne.